شمسی

یکشنبه - ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
۱۴۰۳/۰۱/۱۹

قمری

الأحد - 28 رمضان 1445
1445/09/28

میلادی

Sunday - 07 April 2024
2024-04-07

ترکی

Pazar - 07 Nisan 2024
2024-04-07

راهنمای زندگی در استانبول

دانستنیهای ترکیه شهریور 25, 1397 شهریور 25, 1397


زندگی در استانبول

کشور ترکیه به دلایل مختلفی از جمله : پایین بودن هزینه های مهاجرت نسبت به دیگر کشورها ، روشهای اخذ اقامت ، امکانات تحصیلی مناسب در دانشگاههای ترکیه در تمامی مقاطع، امکانات شهری مناسب، امکانات ثبت شرکت و راه اندازی کسب و کار و نزدیکی فرهنگ و آداب و سنن ، بیشترین سهم از این مهاجران را به خود اختصاص داده است. اما نکته قابل توجه برای زندگی در ترکیه و یا هر کشور خارجی ، درست انتخاب کردن و مدیریت صحیح هزینه هاست.  امروز و در این مقاله سعی میکنیم شما را با  زوایای دیگری از زندگی درشهر پر جمعیت استانبول آشنا کنیم .

محل سکونت

اولین لازمه زندگی در استانبول تهیه محل سکونت در محلی امن و مناسب است . توصیه میکنیم محلی را انتخاب کنید که به محل کار شما نزدیک باشد تا در هزینه حمل نقل ماهیانه که رقمی قابل توجه در ماه خواهد بود ، صرفه جویی کنید. دقت کنید که هزینه آیدات یا همان شارژ ماهیانه آن بیش از ده تا بیست درصد اجاره ماهیانه شما نبوده و به مراکز خرید مایحتاج عمومی نزدیک باشد. توصیه میکنیم آپارتمانی را که انتخاب میکنید ترجیحآ در رزیدانس ها یا همان مجتمع های مسکونی بزرگ و بصورت مبله باشد که هم ازهزینه خرید لوازم و وسایل راحت بشید و هم از مزایایی مثل نگهبانی 24 ساعته ، مشاعات و امکاناتی مثل زمین بازی کودکان ، سالن بدنسازی ، استخر وغیره بهره مند بشید.

نرخ اجاره آپارتمان های این رزیدانس ها مثل اینوویا  در بیلیکدوزو با امکانات گفته شده و بصورت یک خواب و مبله معمولا از حداقل 900 لیر تا 1100 و دو خوابه از 1700 تا2200 لیردر نوسان است. قیمت خرید آپارتمان هم در همین منطقه از150000 تا 250000 لیر برای یکخواب و 250000 تا 400000 لیر برای دو خواب (بسته به مجتمع ) متغیر است. اگر از خدمات بنگاه و مشاورین املاک استفاده میکنید معمولا هزینه ای بابت کمیسیون از شما دریافت خواهند کرد که بیش از ده درصد اجاره سالانه نیست.

خرید

وجود مراکز خرید بزرگی مثل مارماراپارک ، استانبول فروم  ، مال اف استانبول ، اولیویوم ، مرکز خرید جواهر و.. برای خرید پوشاک و لوازم شخصی  و فروشگاههای زنجیره ای محلی مثل کارفور، بیم ، بیچن، میگروس ، شوک و.. برای خرید مایحتاج عمومی در سطح شهر استانبول پراکنده شده اند و کار شما را برای زندگی در استانبول آسان می کنند. در این میان فروشگاههای محلی نیز به رقابت قیمتی با هم فروشگاههای بزرگ پرداخته و در روزهای خاصی برخی اقلام را با قیمتی پایین تر از معمول عرضه میکنند. بنابراین بهتر است قبل از خرید حتما قیمت ها را در فروشگاههای مختلف با هم مقایسه وو سپس خرید کنید .

در این میان از بازارهای محلی مقطعی که در روزهای خاصی در محلات مختلف استانبول برگزار میشود هم غافل نشوید زیرا برای خرید ماهی ، میوه و تره بار ، سبزیجات ، ترشیجات و غیره میتوانید روی قیمت مناسب و تازگی آنها حساب کنید. اگر مایحتاج خودتون رو از فروشگاههایی مثل میگروس، کارفور، بیچن و.. تهیه میکنید حتما کارت خرید اون فروشگاه رو هم بگیرید و هر بار در موقع خرید به صندوق دار بدید تا خریدهاتون رو ثبت کنه. اینکار باعث میشه تا از تخفیفات و حراجی های اون فروشگاه که مخصوص اعضا و خریدارانشه بهره مند بشید. 

تحصیل

دوره های  آماده سازی آزمون یوس و آزمون تومر از دیگر بخش های فعال شهر استانبول می باشد.بسیاری از دانشجویان خارجی در این موسسه ها برای کلاس های آماده سازی آزمون یوس شرکت می کنند و برای آزمون نیز در دانشگاه های معتبر استانبول اقدام می نمایند. ضمن آنکه دریافت ویزای تحصیلی یکی از راههای دریافت اقامت ترکیه است.

هزینه جاری :

هزینه های جاری در کشور ترکیه شامل هزینه های حمل و نقل ، آیدات ، قبض برق و آبگرم و سرد و گاز میشه.

قبض آب

در اغلب مجتمع ها بهای آب مصرفی سرد و گرم جداگانه محاسبه میشه . بنابراین در زمستانو یا فصل سرد بیش از حد و از درجه بالا وسلایل گرمایشیتون استفاده نکنید تا قبض آب مصرفی بیشتر از ماهی 50 تا 100 لیر نشه .آب آشامیدنی اتون رو هم سعی کنید از شرکتهای توزیع کننده آب که مخزن رو در منزل در بطری های بزرگ 10 یا بیست لیتری تلمبه دار تحویل میدن تهیه کنید که معمولا قیمتش هم بین 5 تا 7 لیره . این شرکتها یکبار وجهی رو به امانت بابت تلمبه و ظرف آب از شما میگرند که هر زمان هم خواستید میتونید اونو پس بگیرید. اینطوری کلی در هزینه اب مصرفی صرفه جویی میکنید هم از دردسر تهیه و حمل اون هم راحت میشید.

حمل و نقل شهری

یکی دیگر از هزینه های جاری استانبول که معمولا کمتر به چشم میاد هزینه حمل و نقل شهریه. برای صرفه جویی در این هزینه پیشنهاد میکنیم که حتما از کارت های اکبیل یا استانبول کارت استفاده کنید. این کارتها در تمامی ایستگاهها و دکه های سطح شهر در دسترس هستند و براحتی میتونید اونها رو به دفعات شارژ و استفاده کنید. اگر از خطوط متروبوس استفاده کردید میتونید در هر ایستگاهی که پیاده میشید بقیه پولتون رو پس بگیرید. توصیه میکنیم اگر دانشجو هستید از کارتهای تخفیف دار دانشجویی و اگر هم که به هر دلیلی از خطوط حمل و نقل زیاد استفاده میکنید، از استانبول کارتهای ماهانه و یا سالانه تهیه کنید تا از این طریق هم صرفه جویی کرده باشید.

هزینه برق

اگر میخواید در هزینه قبض برق صرفه جویی کنید بهتره از روشن گذاشتن چراغهای اضافی خودداری کنید چون قیمت برق اینجا چندان ارزون نیست . و توصیه دیگرمون هم اینه که در تابستان بجای استفاده از کولر گازی از پنکه های رو میزی و ایستاده که در اشکال و سایز های مختلف وجود دارند استفاده کنید. با اینکار هزینه برق برای دو نفر چیزی حدود ۷۰ تا ۱۲۰ لیر خواهد شد.

 هزینه گاز

اما گاز گرونترین هزینه جاری زندگی در ترکیه است. اگر فقط برای پخت و پز از اون استفاده کنید رقمی بین ۳۰ تا 7۰ لیر و درزمستان برای گرمایش آب و خونه و پخت و پز این مبلغ برای یک واحد یکخوابه و بسته به نوع مصرف شما میتونه حدود 50 تا 200 لیر در نوسان باشه.

اینترنت

هزینه اینترنت هم یکی دیگر از هزینه های زندگی در استانبول شماست. بهتره برای صرفه جویی در این هزینه هم حتما از سرویس های خونگی اینترنت استفاده کرد که شرکتهای مختلفی با قیمتهای مختلف سرویس اینترنت عرضه میکنند اما معمولا سوپرآنلاین و ودافون بهتر از بقیه هستند.  برای سرویس اینترنت خونگی معمولا از شما کیملیک یا همون کارت اقامت رو میخوان اما در مجتمع ها معمولا میشه اوپراتورهایی رو پیدا کرد که بدون کارت و با پاسپورت هم سرویس رو بدن.

برای نصب سرویس نیازی به داشتن خط تلفن ثابت نیست و برعکس میتونید در صورت نیازو همزمان با نصب سرویس اینترنت ،  با پرداخت مبلغ مختصری رو همون سرویس خط ثابت هم داشته باشید.به طور متوسط  اینترنت در منزل را با دانلود نامحدود و سرعت 8 مگ و مودم رایگان چیزی حدود شصت لیر تهیه کنید . توجه داشته باشید که سرویس های دانلود نامحدود هم در واقع یه جورایی هم محدود هستند. یعنی مثلا در همین سرویس نامحدود 60 لیری شما تا 50 گیگ میتونید با همین سرعت 8 مگ دانلود کنید اما بعد از اون اینترنت شما قطع نمیشه اما سرعتتون به حداقل کاهش پیدا میکنه.

اگر شما به حجم دانلود بیشتری احتیاج داشتید بهتره بجای بالا بردن حجم سرویس از دانلود شبانه استفاده کنید. معمولا شرکتهای خدمات دهنده سرویسی دارند که شما میتونید با پرداخت مبلغی جزیی شبها بصورت نامحدود دانلود کنید و این مقدار دانلود از حجم شما کسر نمیشود.

بدون برچسب

  

تبلیغات

انتخاب مکان برای جستجوی دقیق تر